Vi försöker köra en strikt vecka här hemma. Det är ju bara en kort vecka som sagt men vi, eller åtminstone jag, kommer nog att försöka hålla det åtminstone fram till semestern nästa vecka. =) 
 
När vi äter strikt här hemma betyder det lite olika saker för mig och för mannen. Han behöver (villhöver) fortfarande lite mer kh än mig. Jag hade gärna mumsat protein, fett och någon grönsak under min strikta vecka men han behöver liiiiite mer variation för att inte tycka att det är tråkigt.  När jag började med LCHF så gjorde jag det väldigt enkelt för mig. 
 
- Jag plockade bort ris/pasta/potatis
- Jag plockade bort godis/chips/kakor/läsk
- Jag plockade bort bröd/flingor/juice
 
Jag åt:
 
- Allting som hade en kh-mängd som låg under 5g kh/100g råvara. 
 
Det var mycket jag åt då som jag inte äter nu men samtidigt är det mycket jag äter nu som jag inte 'vågade' äta då. Jag kunde inte riktigt relatera till att man kanske inte använder mer än 10g av någonting och alltså blir kh-mängden försumbar. Man lär sig så länge man lever. =)
 
- Frukt/bär/honung
 
Jajemen, jag hade så lite kunskap att jag fortsatte äta detta och trodde att det var 'bara' fruktsocker. Nu vet jag lite bättre men äter fortfarande gärna bär och då och då så är jag sugen på nån bit melon eller en klyfta apelsin och då är jag inte rädd för att äta det. Det ingår dock inte i min vardagskost längre
 
- Sås
 
Hemgjord, på restaurang, köpt... Jag tänkte inte på att det fanns mjöl (redning) i de flesta såser som jag åt hos mamma eller på restaurang. Och många köpta såser innehåller ju tyvärr också en massa skit. Nu är jag inte glutenintolerant (förutom att jag blir gasig ;-) ) så jag kinkar inte om något innehåller gluten, så länge kh-mängden är liten nog är det det viktigaste för mig. Jag vet att många säger att "Då äter du inte LCHF" och det får de gärna tycka, det stör inte mig. Det är viktigare för mig vad JAG mår bra av/klarar av än vad någon annan tycker att jag mår bra av/klarar av. 
 
- Grönsaker
 
Det var egentiligen detta mitt inlägg skulle handla om men det tog visst en liten omväg. ^^ Aja, kommer orden så är det ju bara att köra. =P
 
Iaf. Jag åt ALLT i grönsaksväg. Utom majs och bönor. För det visste jag att man inte skulle. Haha, kul va? Gluten ok, majs = BIG no no! *asg* Ja, hjärnan funkar som den vill ibland. Nu äter jag hellre en bit majskolv än gluten men DÅ var jag riktigt noga med den där j*vla majsen. =D
 
 
NU är jag lite mer restriktiv med grönakerna när jag ska köra strikt. Jag försöker hålla det till grönsaker som antingen är PACKADE med vitaminer (t.ex paprika och spenat), grönsaker som gör mig mätt trots att mängden ligger på runt 100.-150g (broccoli/blomkål)  eller som är så pass låga i kh att jag kan äta ca 200-250g. Det var lite där jag ville ta detta inlägget. En lista med grönsaker som har lågt kh-innehåll. För det är minsann inte alltid lätt att komma på olika grönsaker om man vill variera sig, som vi ju gärna vill. =)
 
Det står lite olika kh-innehåll beroende på var man kollar men här är grönsaker som vi använder och som håller sig under (eller enligt vissa sidor, precis över) 5g/100
 
Grönsaker med kh-innehåll under 5g/100g (ett urval):
- vitkål
- rödkål
- brysselkål
- avokado
- blomkål
- broccoli
- paprika, röd och gul
- tomat 
- lök
 
 
Sen finns det de som är lite lägre i kh och som kan vara bra att ha koll på om man vill köra ännu lite mer strikt. =)
 
- Zucchini
- Spenat
- Rädisor
- Rättika
- Paprika, grön
- Sparris
- Svamp (champinjoner)
- Gurka
- Fänkål
- Oliver
 
 
 
Jag vill alltid ha grönsaker på tallriken, oavsett hur strikt jag vill äta. Jag är fast övertygad om att man behöver äta varierat och att man mår bäst av att få i sig vitaminer till varje måltid. =) 
 
 
Vilka grönsaker föredrar ni? Och när vi ändå pratar grönsaker. Kan någon tipsa om några riktigt bra sidor för vegetarisk LCHF-kost? =)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej