Idag fick jag upp ett minne på FB som påminde mig om att det är 4 år sedan jag började med LCHF. Det påminde också om att det var 3 år sedan jag firade - 20kg. Bitterljuvt!
 
Idag, 3 år efter de kilona, 2 graviditeter och ett par perioder där jag unnat mig lite för mycket av det goda (både inom och utanför ramarna för lchf) står vågen på +14 igen. 
 
Det fick mig att tänka lite. När jag började med LCHF hade jag NOLL kunskap. Jag åt frukt, för det fattade jag inte att man inte skulle. Jag skippade potatis, bröd, ris, pasta men frågade aldrig om det fanns gluten eller redning i såserna när vi var ute. Jag ifrågasatte aldrig innehållet i en produkt, så länge den innehöll mindre än 5g kh/100 g. 
 
Faktum är att det var enklare då. Lättare att hålla sig till kosten. Jag skippade helt enkelt det synliga sockret och mjölet och rasade ändå i vikt. 
 
Vad kan det bero på? Stressen? Att jag överkonsumerade förr? Mycket möjligt med båda.
 
En sak som jag tänkte på efter föreläsningen med Louise (äntligensockerfri) är att på den tiden skippade jag helt enkelt den delen av tallriken där det förr låg ris/pasta/potatis och åt resten. Jag åt mig helt enkelt mätt på fett (och proteiner). Nu har det liksom blivit en självklarhet att det SKA finnas substitut på den delen av tallriken. Om det så är pure pasta, grönsaker eller annat så SKA tallriken vara full. Något som minsann tål att tänkas på.
 
Jag har även blivit ganska fri i tyglarna med mina 5g/100 och lärt mig att det faktiskt måste tänkas lite på mängden också. 
 
vitpeppar har typ 65g/100 men det väger ju INGENTING och är ingenting jag räknat. En ingrediens som inte 'borde' vara ok men som jag inte ens tänkt tanken på att räkna.
 
Falukorv jag köper ligger på max 5g/100 (den vi äter har 3,5g/100) och den har jag ätit fritt. 100g falukorv är INTE mycket. 
 
Bara en reflektion över hur mycket som ändrats i tankegångarna. 
 
Jag funderar lite på att börja använda LifeSum igen. Hur tänker ni om sådana appar? =)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej