Idag vaknade jag på ett strålande humör efter att ha sovit en hel natt, utan avbrott, och med energi som hade räckt till att driva en liten glödlampa. =D
 
Jag har sedan ett ganska bra tag varit mentalt inställd på att jag skulle komma igen och strama åt tyglarna ännu lite mer efter vår (välbehövliga) Bulgarienresa, men efter föreläsningen igår fick jag faktiskt ännu en liten spark i rumpan och har funderat ännu lite mer på vad jag skulle vilja förändra och var jag ska börja.
 
Jag har kommit fram till dessa punker än så länge:
 
 
1: Kvällsgotte och snacks på vardagar är uteslutet. Om jag känner att det blir övermäktigt så får jag dricka en kopp kaffe eller te med kokosolja. 
 
*2a: Jag ska försöka kartlägga i vilka situationer och på vilka platser jag gärna överäter. Idag fick jag ett fint exempel på det. Står och steker blomkål till dagens lunch och står ärligt talat och plockar upp varenda liten blomkålssmula som fallit av på skärbrädan. SÅ galet gott med rå blomkål tycker jag faktiskt inte att det är så detta är ju något jag behöver fundera över varför jag ens gör?
 
*2b: Jag ska försöka karlägga VAD jag gärna överäter. 
 
*2c: Jag ska försöka kartlägga mina triggers
 
*Jag sätter dessa tre under samma punkt men ändå åtskillda eftersom jag tycker att även om det är olika saker så hör dem ändå ihop på något sätt, och går ibland in i varandra. Jag tänkte att jag ska testa My's (LCHFingengören) sätt här, med gröna, gula och röda 'pluppar' på de olika sakerna. Exempel på att de är lika men olika är såhär (för min del).
 
 
- Blomkål, kokt. Ingen favorit för mig öht. Tråkigare tillbehör kan jag knappt komma på. 
 
Solklart GRÖN.
 
 
- Blomkål, stekt/Ugnsstekt. Funkar ganska bra, jag blir inte triggad att äta andra saker MEN om jag inte väger den innan den hamnar på tallriken kommer jag att äta tills det är tomt på all blomkål vi tillagat. 
 
Den situationen är hanterbar. GUL på den.
 
 
- Blomkålsmos/Stuvad blomkål. Här kommer något som är väldigt intressant. Jag har läst hos My om att hon har haft kombinationer av livsmedel som hon triggar på men inte sett det hos mig själv förrän jag upptäckte kombon blomkål och kokt grädde! Jag både överäter och blir sugen på allt annat som kommer i min väg. 
 
Åtminstone tills vidare är den situationen RÖD. Jag står hellre över mos/stuvning ett tag och provar senare igen, när jag känner mig trygg i min kost och mina vanor igen. =)
 
 
3: Jag kommer skriva noggranna matlistor för luncher och middagar. Jag kommer INTE skriva detaljerade dagsplaner för frukosten (Se nästa punkt) men jag kommer att ha en lista med frukostförslag och ha saker hemma till de måltiderna. 
 
 
4: Som jag nämnde ovan så vill jag bli trygg i min kost och mina vanor igen men förutom att JAG vill bli trygg så tänker jag jobba med att låta KROPPEN bli trygg.
 
Från början tänkte jag mig att jag skulle skippa frukosten och köra fettkaffe på morgnarna tills vidare ett tag men jag ångrade mig faktiskt där (i sista minuten faktiskt) och tänkte såhär istället: Jag tänker lyssna på min kropp! Är jag hungrig tänker jag äta. Är jag inte hungrig så tänker jag bara ta mitt kaffe och med kokosolja. Helt enkelt lyssna på min kropp, vad den säger, vad den är sugen på och sen låta den förstå att den kommer få vad den behöver. Det är den fan värd!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej