Idag har jag varit på en två timmar lång (eller kort, jag hade gärna hört mer!) föreläsning med Louise Hafdell , aka @ÄntligenSockerfri, som jag följer på Instagram.
 

Om ni missat vem Louise är så kan ni läsa mer om hennes historia ---> HÄR
 
 Kvinnan har gjort en fantastisk resa och mycket kände man igen sig själv i och satt och nickade för sig själv men det som var riktigt intressant var ämnen och punkter som man faktiskt kände igen sig i utan att veta om att man 'var där'.  
 
 
 
 
 
*Nivåerna av självbedrägerier som man sysslar med.
 
 
*Att man hittar vägar och omvägar runt det mesta för att få sig en 'fix'.
 
 
*Att man faktiskt håller Sockermonstret och Sötningstrollet (som hon kallade dem) vid liv genom att fortsätta med sötningsmedel. 
 
T.ex..
 
 
Jag har inte riktigt kommit så långt att jag är beredd att släppa taget helt om sötningsmedel. Än iaf. Jag vill ge det en ärlig chans att äta det i kontrollerade mängder när jag får lust till det.
 
Jag känner mig själv så bra att om jag sätter upp förbud för mig själv så kommer jag att bli besatt och inte kunna tänka på annat än vad jag INTE får äta och ofta slutar det med att jag åker i full panik till närmsta ställe för då har jag jobbat upp ett sånt sug hos mig själv att det inte går att stoppa. 
 
Jag ska absolut först och främst testa med kokosoljan om jag känner att jag får såna sug men annars vill jag ha något att falla tillbaka på.
 
Dock känner jag att om jag ska ge mig själv den kompromissen så får jag återgå till barndomens gamla slitna, men ack så bra, regel om att ''sött äter vi på fredag eller lördag, och enbart EFTER mat''. Vi får väl se hur det funkar.
 
 
En riktigt bra påminnelse som också dök upp är att man gärna lurar sig själv. Därför ska jag försöka vara mer ärlig mot mig själv och faktiskt titta lite på både omgivning och inåt denna gången. Jag ska försöka skriva ner när jag märker att något är triggande och jag ska försöka vända och vrida på det och se vad jag isf kan ändra med just den situationen. 
 
Jag känner ju tex att jag har svårt att låta bli överätning när jag äter hos mamma och pappa, eller att jag MÅSTE ha med mig någon form av substitut om jag ska på kalas (trots att jag oftast inte ens varken är hungrig eller sugen ). Såna saker ska jag börja utforska lite mer nu.
 
Hon påminde också om att denna resan är ENS EGEN.
 
Att JAG gör MIN resa. Vad som funkar för MIG kanske inte funkar för någon annan och att det inte spelar någon roll för jag gör det för MIN skull. För MIN HÄLSAS skull! 
 
 
 
Jag tyckte att detta var mycket givande, och jag kommer säkert på fler grejer så småningom som jag tagit till mig. Har ni möjlighet att boka en biljett så tycker jag absolut att ni ska ta chansen att gå och lyssna.
 
 
Det bör ni UNNA ER!

Kommentera

Publiceras ej