(Detta är ett inlägg i samarbete med Mat.se)
 
Det är dags för påsk och på mitt påskbord finns det alltid vissa återkommande favoriter. Alla i familjen äter gott men alla äter inte LCHF/Lågkolhydratkost och detta året har vi dessutom ett tillskott av Viktväktarmat så det kan bli ett riktigt virrvarr av mat i år. Roligt! =)
 
Kålsson, lammstek, brieost, rökt lax, fröknäcke med nubberöra, köttbullar och ägg
 
 
Det är alltid någon annan som tar med sig olika sorters sill. Årets sill från Abba t.ex, Gin och granbarr, låter spännande och jag förväntar mig att den kommer finnas på bordet. Jag äter sill tre gånger om året och gör det därför med gott samvete. =) 
 
Det finns alltid köttbullar, prinskorvar och potatis. Barn och vuxna vill ha sina favoriter och dessa är alltid säkra kort.
 
Det brukar finnas lax, ål, kanske nån makrill, korvar, ostar, röror och såser och mycket mycket mer.
 
MEN! Tillbaka till mina favoriter och det jag brukar ha med mig! =) 
 
Förra årets fisktallrik
 
 
*OBSERVERA att följande rätter går mer inom ramarna för liberal lchf/lågkolhydratkost och att matjessilltårtan är lowcarb men INTE glutenfri! 
 
Fröknäcke. I vanliga fall brukar jag göra själv, helst efter Anita Stridhs recept, men i år får det bli snabbvarianten från Risenta. Det är en underbart god knäckemix som jag dessutom brukar göra ännu lite godare genom att addera flingsalt och torkad rosmarin. Ljuvligt! 
 
 
Till fröknäckena serverar jag Nubberöra! Receptet hittar ni HÄR.
 
 
Sen har vi den grymt populära KÅLSSON ( Jansson blev Karlsson blev KÅLSSON, på bred skånska ;-) ). Receptet är från 56kilos blogg och direktlänk till receptet har ni HÄR. Jag använder 1 kg kålrot och gör det sen enkelt för mig och använder mandelmjöl istället för hackad mandel.
 
Ägghalvor med majonnäs, dill, hackad rödlök och stenbitsrom.
 
Och sist men inte minst. Min älskade matjessilltårta! <3
 
Min matjessilltårta i miniformat
 
 
Den är tyvärr inte glutenfri eftersom jag använder ett proteinbröd med veteprotein (gluten) i men om man vill och kan göra ett eget grovt fröbröd så funkar det säkert lika bra. =)  Receptet hitter ni HÄR
 
 
Om recepten ovan följs så räcker maten till åtminstone 10 personer på ett buffébord. =)
 
 
 
 
Om man följer inköpslistan nedan, och dessutom använder min min rabattkod LCHF17, på MAT.se så kommer rätterna ovan att kosta 400kr INKLUSIVE frakt.* (Koden är ett engångserbjudande och gäller nya kunder vid köp över 500kr) Observera att alla lokala avvikelser i sortimentet kan förekomma och isf förändra priset lite upp eller ner!
 
 
Du behöver: ( * = Eko/Krav )
 
1 x proteinbröd Va´gott 250g
 
2 x Ansjovis Original Grebbestads 125g
 
1 x Caviar Svart (eller röd) Finkornig Rom, Abba 80g
 
1 x Kaviar Kalles Original 190g
 
1x Matjessill Prinsens 800g , KAMPANJ! 
 
ELLER
 
4 x Matjes I Bit Alax 200g
 
2 x Dill i knippe, a ca 50g
 
1 x Gräslök i kruka*
 
3 eller 4 x Kålrot (ca 300g/st, du behöver 1 kg)
 
2 stora eller 3 små x gul lök
 
2 x röd lök
 
1 x 250g smör 82%*
 
3 x Crème fraiche, 34% ( á 2dl)*
 
1 x Vispgrädde 40%, 3 dl*
 
1 x Philadelphia original, 200g
 
1 x Ägg, 12-pack*
 
1 x Fröknäckemix från Risenta
 
1 x Gelantinblad, Dr.Oetker
 
1 x Mandelmjöl Eko Urtekram 160g *
 
1 x Äkta Majonnäs Findus 200 (Tub valde jag men endast för att jag vill ha snygga klickar på mina ägghalvor)
 
 
Klicka på bilden för att komma direkt till Mat.se (Sidan öppnas i ett nytt fönster)
 
 
 
 
Vad är era stora MÅSTEN på påskbordet?#Nyfiken
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej